Header

mei 31, 2011

Tuesday May, 31 - Mixing

We hebben de draad terug opgenomen bij het mixen aan The Homeless.

Allereerst hebben we vandaag compressie op de snare drum geplaatst. Dit was nodig omdat er veel volumezwenkingen waren in de speelstijl van de drummer.
Deze volumezwenkingen zijn ook afkomstig van het type vel dat de drummer gebruikte. (Een Evans Hybrid).

Compressie toepassen op een snaredrum heeft niet altijd wenselijke gevolgen. De waveform van een snare is een piek (de aanslag) die zeer vlug uitfade naar een veel lagere waarde (de nagalm). Door compressie worden de grootste pieken naar onder gedrukt ... en spijtig genoeg lijdt de klank hier ook onder.
Hierdoor hebben we de sound die Trigger verzorgd wat moeten aanpassen.

Na enige tijd zoeken bleek dat de volumezwenkingen van de snare ook afkomstig waren uit de Dynamics en Velocity instellingen van Trigger. We hebben deze dan aangepast en hierdoor werd alles al vlug veel beter.


Alle elementen van een drumstel krijgen in post-productie een galm met zich mee zodat ze niet te droog klinken in de mix.
Deze keer hebben we de verb voor de snare niet uit een plug-in gehaald maar uit een hardware effecten apparaat: De TC G-Major.
TC Electronic G-Major effectenmodule
Deze is aan de interface van de geluidskaart gekoppeld via een digitale ingang en kan dus ten alle tijden gebruikt worden om verbs, delays of andere effecten toe te voegen aan de mix. Om ervoor te zorgen dat de TC niet constant moet aanstaan, kan je ook de nodige effecten opnemen op een nieuw spoor.

Nadat we de snare voorzien hadden van een galm, bleek het dat deze meer dan 2000 samples te laat door de interne multiplier van de G-Major. We hebben dan alle drumsporen met elkaar terug op een gelijk aantal samples gebracht met verschillende TimeAdjusters.


Na de snare hebben we ons gefocust op de overhead sporen. Op deze sporen staat de snare (en soms zelfs ook toms) altijd luider dan de cymbalen. Daarom hebben we ook compressie toegepast om de cymbalen meer te doen uitkomen. Allereerst met de Smack! plug-in die een goed resultaat leverde. For good time sake hebben we ook de iZotope Alloy compressie uitgeprobeerd en aangezien deze multiband compressing heeft konden we het spectrum in 3 delen verdelen.

  • Laagste gebied frequentiespectrum; hier zitten voornamelijk toms,
  • Middelste gebied waar voornamelijk snare hits zitten,
  • De hoogste frequenties met cymbalen lieten we ongemoeid. 

Na de compressie hebben we ook de Exciter met multiband toegepast op de overheads.

  • LOW: geen exciting, aangezien hier toch geen cymbalen zitten,
  • MID: 100% drive met de 'Tube' instelling,
  • HIGH: 50% met 'Tube' instelling.
Ook de Transient module hebben we toegepast en als laatste stap van de keten ook Limiting om de allerhoogste pieken te onderdrukken. 

Door al deze ingrepen krijgen de overheads een zeer mooie klankkleur en zijn ze over het algemeen ook veel luider. Dit geeft ons dan weer de mogelijkheid om ze harder/zachter in de mix te stoppen zonder dat er ongewenste geluiden de kop opsteken. 


Na dit zijn we begonnen met het mixen van de toms. Allereerst een lichte gate, EQ-ing en natuurlijk ook compressie. Tijdens het editten heb ik gekozen om de toms NIET te vervangen met een Trigger sample, maar nadat we de compressie toepasten werd het duidelijk dat de toms ten opzichte van elkaar teveel verschilden in nagalm en attack klank. Ik heb dan zelf enkele settings gemaakt met Trigger om de sounds te vervangen met een sample. 
De sporen geven nu nog enkele valse triggers maar dit probleem los ik deze week nog op. 

Geen opmerkingen: