Header

mei 09, 2011

The Homeless - Recording day 1 - Drums

Zaterdag 7 mei
1ste opnamedag voor band 2 van m'n stage: 'The Homeless'. Van deze band ben ik zelf lid en dus bekijk ik dit opnameproces ook volledig anders ... En natuurlijk hebben we het hier ook over een andere band met andere muziekanten én een volledig ander muziekgenre. De benadering voor deze opnames is dus sowieso volledig anders.

Om te beginnen zat ik deze keer zelf in de opnameruimte om mijn drums op te nemen en niet aan de computer.

Nog een (groot) verschilpunt met Bamboo Avenue is dat we hebben gekozen om het natuurlijke gevoel zo hoog mogelijk te houden. Om dit te bekomen hebben we gekozen om de opnames te doen ZONDER click track. Wonder boven wonder klinkt het nu toch strakker dan met.

De microfoon- en pre-amp keuzes waren net dezelfde als die van Bamboo Av, met als enige verschil dat mijn stereobeeld van de 2 overhead microfoons ietsje beter was. De reden hiertoe was dat mijn bekkens beter verdeeld waren over de ruimte/mijn drumstel.

Na de soundcheck konden we beginnen met tracken en na enige tijd was ik warm gespeeld dus ging het des te vlotter. Dit is wel de eerste keer dat ik opneem met een band waar mijn drumlijnen niet voor 100% vast liggen. Ik improviseer veel en drum nooit echt volledig hetzelfde. Dit heeft zowel positieve als negatieve kanten.

Midden in het tracken bleek er tijdens de stillere stukken hier en daar een vreeld geluid op de microfoons te staan. Dit geluid was blijkbaar afkomstig van mijn drumkruk. Deze is al wat ouder en er zitten wat deeltjes los ... we hebben mijn kruk dan vervangen door een stoeltje met wat extra kussens en daar heb ik dan de rest van de songs op getracked. Op zich zat ik iets te laag aan m'n kit maar dan waren we toch zeker dat er geen storende bijgeluiden in de opnames zouden zitten.

Morgen doen we bas en als het kan al de sample tracking voor de drums!

M'n drumset met microfoons,  klaar voor gebruik.
Hier kan u een kleine preview zien van het tracken van de drums (bedoeld als promo voor de band.)

Geen opmerkingen: