Header

mei 21, 2011

Thursday May, 19 - Editing day 7

Ik moest van Stefan de sessie van Bamboo Avenue herbekijken en vooral de fades bij de basgitaar en de blazers. Ook moest ik in de sessie van The Homeless de basgitaar herbekijken op 'foute fades'. 

Er waren verschillende stukken waarvan ik nu weet dat ze ook effectief fout zijn. Blijkbaar ben ik in de eerste week van het editten op hol geslagen met faden. De raarste fades volgden elkaar op. Nu sta ik (gelukkig) al iets verder om te begrijpen dat dit echt niet gunstig was. ik heb dan zo goed als alle fades van de blazers herdaan en hier en daar heb ik nog zelfs enkele overbodige 'adems' van een blazer weg kunnen halen.

Daarna was het herfaden van de basgitaar aan de beurt. Hier was ik wel beter tewerk gegaan dan bij de blazers, maar toch moest ik hier en daar een fade verbeteren. Het is wel tof dat ik nu merk dat ik hier fout zat wat wel duidt op vooruitgang ... maar de weg is nog lang. 



In de namiddag heb ik verder gewerkt aan de stem van het eindwerk. Ik had een probleem ontdekt waar het leek alsof er een gate of compressor te traag open ging (attack tijd) om het eerste deel van een zin goed door te laten. Het begin was stiller dan het volgende stuk. Soms ging het maar om enkele lettergrepen maar dit is echt niet de bedoeling, zeker niet voor een eindwerk. 
Stefan heeft me geholpen om de fout op te sporen. Het bleek afkomstig te zijn van de mastering plug-in die een ingebouwde compressor heeft. We hebben deze dan uitgeschakeld omdat we toch al compressie toepasten. 


Verder hebben we ook de Smack! compressie plug-in verwijdert uit de ketting en vervangen door de iZotope Alloy Dynamics plug-in. De reden hiervoor was dat deze multiband-compressie kan toepassen, iets wat de Smack! niet kan. 
Tijdens het opnemen van de stem waren in de studio naast ons de repetities voor Idool bezig. Natuurlijk staan hun basklanken op onze opnames en in stillere passages zijn deze echt storend. Omdat de stem compressie krijgt, worden deze stukken dan ook luider. 
Met de multiband compressie kunnen we kiezen waar (en waar niet) er compressie wordt toegepast. We hebben dan de frequenties tot 80Hz met de iZotope Alloy EQ naar beneden getrokken en ze NIET gecompressed. Zo zijn ze allicht al veel stiller dan de rest en storen ze minder. Volledig krijg je deze natuurlijk nooit weg en dus wordt het spannend of de jury er problemen van maakt. 

Geen opmerkingen: