Header

mei 04, 2011

Tuesday May, 3 - Mixing day 2

Er is weer veel gebeurd vandaag! Geweldig leerrijke dag, eerst zelfstandig en later op de dag samen met Stefan. 

Aan volgende zaken heb ik zelfstandig gewerkt:

  • De rimclicks met Trigger verder afgewerkt (vervolg van vorige dag), ze hebben nu een mooie sound en passen goed bij de gewone snare sound,
  • Verschillende compressie plug-ins uitgebrobeerd voor de basgitaar,
  • Compressie en galm toegevoegd aan de blazers.
1 compressor die ik gebruikt heb voor de basgitaar was de iZotope Alloy. Gisteren had ik het hier al over en vandaag mocht ik er voor de eerste keer zelf mee werken. De mogelijkheden die deze plug-in biedt zijn oneindig.

iZotope Alloy compressie
Na enige tijd zoeken was ik toch semi-tevreden over de parameters van de compressie. Het was zeker geen simpele opdracht want de bassist had geen vast speelniveau en heel wat uitschieters waardoor het niveau bij een paar enkele noten overstuurde. Daarom moest ik alle songs afluisteren en zien of de instellingen voor elke song konden gebruikt worden ... 

Voor de blazers heb ik gewerkt met de Smack! compressie plug-in en de VS33 Source Reverb van T.C. Electronic. Deze heeft een pre-set 'Smokey Sax' die speciaal gemaakt is voor het toevoegen van reverb bij blazers. 

VS33 Reverb plug-in met pre-set 'Smokey Sax' (andere parameters)
Nadat ik wat gespeeld had met de parameters kwam ik tot een heel mooi 'street/jazzy' effect voor de alt sax. De tenor en de trompet heb ik ook reverb gegeven met deze plug-in maar wel met andere parameters. Hetzelfde geldt voor de compressie. 1 algemene blazerscompressie deden een paar blazers hier en daar te niet en dus heb ik verschillende parameters ingesteld. 


Na 5u kwam Stefan in de studio en hebben we samen nog vanalles gedaan + heeft hij me weer veel nieuwe dingen laten zien die handig/cruciaal zijn tijdens het mixen. 

Sidechain compressing

In een mix kan het zijn dat je na enige tijd een overdaad krijgt aan bastonen. Een algemeen gebruikte techniek om deze hoeveelheid bas in toom te houden is 'Sidechain compression'.
Wanneer je deze compressie toepast, wordt de basgitaar gecompressed wanneer deze samenspeelt met een (bepaalde hoeveelheid) kickdrum. Er wordt dus niet altijd compressie toegepast, enkel wanneer er echt een overdaad is. Dit is in sommige muziekstijlen al meer nodig dan in andere.
Alweer iets waarbij de iZotope Alloy uitblinkt, want deze plug-in biedt de mogelijkheid tot sidechain compressie. 

Noveltech Character

Geniale plug-in (ondermeer door UK magazine "Sound On Sound" gezien als één van de meest essentiële ooit) waarvan eigenlijk niemand weet wat hij juist doet. Wat men wel weet is dat hij frequenties, die als prettig ervaart worden, gaat versterken door een mix van multibandcompressing en EQ-ing toe te passen. Het geniale is dat het niet klinkt alsof er compressie en EQ-ing is toegepast.

Er zijn hele ladingen plug-ins waarbij er een prachtige (en ingewikkelde) user interface beschikbaar is met verschrikkelijk veel mogelijkheden voor aanpassing van parameters ... maar toch zullen deze er niet in slagen om je volledig tevreden te stellen. Bij deze plug-in is het net het tegenovergestelde: Er zijn 5 grote draaiknoppen waarvan niet altijd duidelijk is wat ze nu juist doen en toch voegen ze nét dat toe wat je mix echt doet uitblinken.

Noveltech Character plug-in

Deze plug-in is voor verschillende instrumenten bruikbaar. Hij is voornamelijk goed om emotie en articulatie naar voor te brengen bij zanglijnen. Voor de cleane gitaarpartijen kon hij ook dienen. 

Mixing van de lead gitaar

Om de lead lijnen een meer distinctieve sound te geven hebben we nog een nieuwe plug-in gebruikt. De iZotope Vinyl bootst het geluidseffect van een oude vinyl plaat na. 


Met lichte parameterintellingen geeft deze plug-in een heel mooi resultaat, maar hij kan meer! Je kan via een draaiknop 'scratch' geluiden toevoegen aan een instrument. Dit leek ons een tof intro-effect voor één bepaald nummer. We hebben dan een nieuwe AUX bus voor effecten aangemaakt en een re-record laten lopen van het begin van het nummer met deze plug-in. Het begin klinkt nu echt intro-achtig en wanneer de andere instrumenten invallen, klinkt de middelste gitaarpartij terug normaal. Een leuke toevoeging! 

Mixing van de keyboards

Zoals ik al gezegd had in vorige blogposts hebben we de DB-33 Hammond plug-in gebruikt om de keyboards een mooie startsound te geven. Na het beluisteren van enkele nummers met keys, vonden we de gekozen sound toch net iets te ijshockey-achtig. 

SansAmp PSA-1
Tech21 SansAmp kennen we van de pre-amps voor bas gitaar ... de Tech21 SansAmp PSA-1 plug-in werd gemaakt voor het 'crunchen' van gitaren maar wordt hier in werkelijkheid helemaal niet voor gebruikt. Ook het oorspronkelijke doel van de hardware versie van deze plug-in wordt volledig genegeerd door gebruikers. 
Daarentegen wordt hij wél gebruikt voor het vormgeven van onder andere keyboardsounds. We hebben een mooie sound gekozen voor de keyboards, zonder dat we de oorspronkelijke wens van de toetsenist uit het oog hebben verloren. 

Fiddles of the day

Elke dag kent naast de positieve vooruitgang ook altijd wel enkele problemen ... 

1. 
Doordat de bassist een passieve gitaar gebruikt heeft om zijn partijen in te spelen was er na compressie een duidelijke (en irritante) ruis aanwezig. Deze was enkel merkbaar wanneer je in solo-modus naar de bas luisterde ... maar toch hebben we deze weggewerkt. Zo'n ruis gaat altijd wel andere elementen in de weg zitten, ookal is hij in feite niet merkbaar in de mix. 

We hebben de ruis eerst opgezocht met de EQ van de iZotope Alloy, om hem vervolgens daarna af te zwakken met een multiband gate. Een gate gaat pas open vanaf dat het inputsignaal boven een bepaalde threshold komt te liggen. Alle signalen onder de threshold worden met een bepaalde ratio afgezwakt en dus niet doorgelaten. 

2. 
Stefan merkte auditief op (jaja, auditief ... ) dat 1 gitaarlijn uit fase stond met de 5 andere lijnen (van 1 partij). 


U kan op de afbeelding zien dat de sinustop van de blauwe gitaarlijn eigenlijk onderaan hoort te zitten, net zoals de andere partijen. Het gevolg van een fasedraaiing kan overal verschillen. Het effect hier was dat al het laag verdwenen was uit de gitaarmix. De oorzaak hiervan was dat de blauwe lijn (opgenomen met de JMP-1 pre-amp) voor liep op de andere partijen, die opgenomen waren met microfoons. De electronische weg "pre-amp --> geluidskaart" is altijd kleiner dan de weg "versterkertop --> speaker --> microfoon --> pre-amp --> geluidskaart". 

Met de TimeAdjuster plug-in kunnen we niet alleen één partij met een bepaald aantal samples vertragen of versnellen. We kunnen ook simpelweg de fase terug omdraaien waardoor we terug de originele klank terugkrijgen. 

Hiermee eindigde de welgevulde dag vol nieuwe ervaringen. De mix van Bamboo Avenue krijgt alsmaar meer vorm! 

Geen opmerkingen: