Header

mei 25, 2011

Monday May, 23 - Editing + mixing

De eerste dagen na opnames zijn altijd lekker vol met editwerk aan het nieuwe materiaal.

Allereerst heb ik verder gewerkt aan het isoleren van de snare hits op het triggerspoor en wanneer dit klaar was konden de vocals ge-edit worden. 
In totaal heb ik 4 sporen zang van de (hoofd)zanger + 3 sporen van de gitarist + 4 sporen gang vocals. Werk genoeg dus want elk woord dat kon geïsolleerd worden van het volgende, moest afgefade worden. Vooral ook omdat je niet elke ademhaling in de mix wilt hebben. Alle adems weghalen, haalt tegelijk ook de natuurlijk feel weg, dus ik laat er sowieso een aantal staan. 

Stefan zei me 's morgens dat ik op tijd naar huis moest gaan eten omdat we rond 18u nog minstens 2uur gingen mixen. Dit had ik niet verwacht, maar het is wel geweldig dat we dit nu al gaan doen. 
Al bij al is het mogelijk omdat het meeste van het editwerk al voltooid is. 

We hebben tijdens het mixen allereerst gezocht naar een kickdrum sound die het beste bij de mix zou passen. Ik had dit al gedaan, maar op een iets te complexe manier. In Trigger had ik zelf allerlei parameters zitten tweaken terwijl dit eigenlijk gebeurd met nog andere plug-ins. 
Het beste is om te starten van 1 sound met een Z1 en Z3 sample (Z1 = top micing; Z2 = bottom micing; Z3 = Micing van iets verderaf).
Trigger werkt met samples van echte drums, opgenomen met miccrofoons en volledig onbewerkt. Zo heeft de gebruiker altijd alle controle + realistische sounds die niet digitaal klinken. 

Geen opmerkingen: