Header

mei 09, 2011

Monday May, 9 - Editing day 1

Aangezien we enkel in het weekend opnames doen, is het editwerk telkens mooi verdeeld per week. Zo moet ik niet op het einde van de recordingsessies nog alle instrumenten editten, maar kunnen we direct beginnen met mixen.

Vandaag heb ik eerst nog wat resterend editwerk afgemaakt voor Bamboo Avenue. Ik had de toms al allemaal afgefade en opgeschoond, alleen waren mijn fades niet echt juist ingesteld.
Om het beste resultaat te bekomen moet je telkens infaden met 10ms en uitfaden met ongeveer 1600ms. Uitfaden is altijd veel belangrijker dan infaden aangezien er altijd nog (bijna onhoorbaar) geluid aanwezig is nadat de noot al lang gespeeld is. Daarom is de fade-tijd ook zo verschillend.

Nadat de toms van Bamboo herdaan waren, ben ik begonnen met de kickdrums van The Homeless te editten.
Het mooie aan de MIDI kickdrum is dat de hardheid (velocity) van de aanslagen effectief zichtbaar wordt weergegeven. De module kan 128 niveau's in hardheid onderscheiden en geeft deze weer zoals hieronder wordt afgebeeld.
Velocity of hardheid van kickdrum aanslagen (opgenomen met MIDI)

Allereerst heb ik de velocity van de aanslagen allemaal wat consistenter gemaakt. De zachtere aanslagen heb ik iets naar boven getrokken zodat er geen lege gaten komen te zitten in de partij. Wanneer de lagere frequenties in een mix wegvallen is dit heel duidelijk en storend.

In tegenstelling tot live triggering kan je hierbij dynamiek van de slagen onderling, behouden. Niet alle aanslagen worden versterkt tot een bepaalde hardheid, maar je kan bv. aan alle aanslagen een aantal eenheden toevoegen. Ook kan je bv. alle aanslagen die onder een bepaalde grens zitten (bv. 65) verhogen tot 90. De dynamiek tussen de luidste kicks en de stillere wordt dan nog steeds behouden. Dit zijn allemaal grote voordelen tegenover live, waarbij de trigger alle aanslagen op het max. niveau (127) worden uitgestuurd. Natuurlijk is dit live ook de bedoeling, maar dit is niet gewenst wanneer je een zekere natuurlijke feel wil behouden.
Veel mogelijkheden om de velocity te wijzigen ...

Ook een niet te onderschatten voordeel aan MIDI kickdrum is dat de aanslag op geen enkele microfoon binnenkomt ... de acoustische frequentie is zo laag en stoort werkelijk alles. Dit probleem hebben we nu niet en editten wordt daarmee veel makkelijker.

Nadat de kicks allemaal bewerkt waren heb ik de tom tracks schoongemaakt en afgefaded waarna ik hetzelfde heb gedaan met de eerste bass tracks.

Toen Stefan in de studio kwam heeft hij me nog een andere manier getoond om te werken met Trigger. Deze ga ik waarschijnlijk toepassen bij Bamboo Avenue en heeft voor dit genre wel voordelen aangezien toms daar zelden gebruikt worden.

Ook hebben we de drumsamples getrokken. Dit houdt in dat ik met een hardheidverhouding van 1 tot 5 moest slaan op elk element van de drum dat akoestisch werd opgenomen. We doen dit omdat wanneer je op één element slaat, alle microfoons een signaal binnenkrijgen. Een foute aanslag kan je dus niet enkel aanpassen op de track waar de fout zich bevindt. Dit zou enorm hard opvallen omdat op de rest van de microfoons nog steeds de foute toon aanwezig is. We vervangen de eventuele foute aanslagen dan met een gesampelde aanslag op alle sporen en zo blijven de tracks allemaal mooi 'echt' klinken.

Daarna konden de microfoons, statieven en mijn drumstel terug opgeruimd worden. Volgend weekend tracken we 2 dagen de gitaren en morgen werk ik verder aan de bass + hou ik me bezig met Trigger en heel wat toms, snares en kickdrums ... ;-)

Geen opmerkingen: