Header

mei 17, 2011

Tuesday May, 17 - Editing day 6

Vandaag heb ik verder gedaan aan de resterende gitaartracks die ik moest opschonen en af-faden. Het ging lekker vlot en na de middag was ik hiermee klaar.


Om de CPU en het geheugen niet teveel te belasten tijdens de opnames van de gitaar, hebben we de kickdrums her-opgenomen op een nieuw spoor, met de sound van Trigger. 
Zo konden we de instrument track met de Trigger plug-in uitschakelen omdat deze veel prestatiekracht vraagt van de computer.
Zeker tijdens het recorden willen we voorkomen dat er plotseling een error tevoorschijn springt omdat we te weinig geheugen hebben.

Bij het opschonen van de gitaartracks heb ik nog enkele fouten gevonden in mijn kickdrum patronen. Ik heb deze dan (tijdelijk) rechtgezet op de audiotrack van de nieuwe kickdrum. 

Natuurlijk zijn deze wijzigingen nog niet aangebracht in het MIDI spoor van de kicks, want deze hadden we uitgezet om CPU en geheugen vrij te maken. 
De paarse audiotrack loopt niet altijd gelijk met de MIDI track. 
Daarom heb ik nu de goede patronen overgenomen van de audiotrack naar de MIDI track. Sommige aanslagen moesten wat versleept worden, andere moesten dan weer verwijderd worden. 

Uiteindelijk hebben we de MIDI track nodig omdat Trigger naar deze luistert om de kickdrum aanslagen te re-sampelen.


Na de middag heb ik de volledige gitaaropstelling met microfoons opgeruimd en heb ik verder gewerkt aan de stem van het eindwerk. 
Stefan had me een paar tips gegeven voor het af-faden van een spreekstem en blijkbaar waren de fades die ik gemaakt had niet echt van toepassing hiervoor. Niks aan het handje natuurlijk want alles is aanpasbaar ;-) 

Nadat alles mooi was afgefade heb ik geĆ«xperimenteerd met enkele plug-ins. 


1. Smack! plug-in: Deze zorgt voor compressie en verkleint de dynamiek tussen harde en zachte delen waardoor het totale volume omhoog kan. 

2. TC Electronic VoiceStrip plug-in: Deze is speciaal ontworpen voor het bewerken van stemmen en kan EQ'en, compressie toepassen, de-essen (vervelende S-klanken minimaliseren) en een gate toepassen.
Ik heb van deze de De-esser en de EQ gebruikt.

3.  Noveltech Character plug-in: Prachtig ding dat echt een meerwaarde geeft aan de stem door frequenties te accentueren die als 'prettig' worden ervaren. 

Met deze plug-ins krijgt de stem een nieuwe dimensie. Na deze heb ik ook een mastering plug-in toegepast op de mix. Namelijk de Slate Digital FG-X. 
De voice tracks zijn nu bijna klaar en waarschijnlijk ga ik ze donderdag exporten zodat ik ze eens kan vergelijken met de originelen. 

Morgen werken we de laatste dingen af aan de eerste mix voor Bamboo Avenue. Ik ben benieuwd naar hun reacties! 

Geen opmerkingen: