Header

mei 02, 2011

Monday May, 2 - Editing day 6

Allerlaatste dag van het editten vandaag! Enkel de blazers en de basgitaar tracks moesten nog opgeschoond worden.
Hier en daar was wat meer werk nodig aangezien de 3 blazers niet altijd wisten wie welke partij speelde ... maar al bij al denk ik wel dat de meeste fouten uit de tracks zijn weggewerkt.

Verder heb ik ook de rimclicks uit de originele snare tracks weggehaald. Zij triggerden de plug-in Trigger zodat ook de clicks werden vervangen door een gewone snareslag.

Ook de basgitaar tracks zijn nu overal mooi afgefaded en alle onnodige bijgeluiden.

Verder heeft Stefan me (ter info) de eerste stappen van mastering getoond. Mastering is het bewerken van stereosporen. Zoals een laatste laag vernis, maakt mastering het verschil tussen een goed klinkende mix en een professioneel klinkende master. Pieken (van bv. de drums) worden door ondermeer limiting gelijk gebracht met de andere tracks, waardoor de algemene mix luider kan.
Heartwork studio heeft verschillende plug-ins voor het masteren van een mix. De iZotope Ozone is de eerste waardoor een stereomix doorgaat.

iZotope Ozone mastering plug-in
De nieuwste plug-in van heartwork is de Slate Digital FG-X. Deze plug-in komt van dezelfde ontwerper als Trigger, namelijk Steven Slate.

Slate Digital FG-X
Natuurlijk was deze dag enkel als inlichting voor wat nog moet komen. Deze stappen zijn pas voor het allerlaatste.
Morgen mag ik weer zelfstandig werken. Ik ga de sessie nog verder klaarmaken voor het komende mixingproces en ga compressie toepassen op de bas en de blazers. Met de 3 meest gebruikte compressors  moet ik mogelijke settings aanmaken zodat Stefan later makkelijk kan verder werken tijdens de mixing.

Geen opmerkingen: