Header

mei 17, 2011

Monday May, 16 - Editing day 5

Zondagavond had Stefan me gezegd dat ik nog niet direct kon beginnen aan het editten van de gitaren van The Homeless. Hij zou me eerst laten zien hoe ik tewerk moest gaan.

Ik ben dan 's morgens aangekomen in de studio en heb daar verder gewerkt aan de verstelstem van ons eindwerk.
Ik was ongeveer aangekomen in de helft van alle tracks dus er restte nog wat werk. Aangezien we op 3 sporen verschillende versies hadden opgenomen, had ik gelukkig veel keuze om de tekst samen te stellen. In de studio naast de onze was men op dat moment aan het repeteren voor Idool. Natuurlijk stond hier en daar hun muziek overduidelijk op onze opnames. Ik zou die in de pauzes kunnen wegknippen, maar dan klonk de stem helemaal niet normaal meer ... en na compressie worden de stillere delen alleen maar luider. Daarom was ik ook echt blij met de verschillende versies.


Rond de middag kwam Stefan langs om me uit te leggen hoe ik juist moest tewerk gaan met de fades voor de gitaren.
Bij The Homeless hebben ik veel meer moeten werken met inprikken dan bij Bamboo Avenue. Inprikken is het recorden van 1 riff of stuk gitaar in 2 of meerdere keren. De gitarist speelt bv. de helft en stopt dan met spelen. We beginnen dan terug met recorden door een deel te 'overschrijven' en dan verder te gaan. De overlappende delen zijn nooit echt zuiver en moeten dus aan elkaar worden vastgemaakt en vloeiend in elkaar overgaan dmv. een fade.

De verticale streepjes in de tracks zijn overgangen waar we hebben ingeprikt.
Wanneer je deze overgangen niet fade, zal je de overgang altijd horen ... dit komt omdat bv de noot iets verschilt in pitch. Soms maakt de speaker een kleine krak, omdat de sinusvorm niet meer vloeiend doorloopt.

In totaal waren er 2 hoofdpartijen en 3 bijkomende. Ik heb 2,5 nummers kunnen afwerken en de rest is voor morgen. Ook zijn er een paar overgangen die ik echt niet proper krijg afgefade. Hier zal Stefan me morgen bij helpen.

Geen opmerkingen: