Header

mei 10, 2011

Tuesday May, 10 - Editing day 2

Er is veel gebeurd vandaag!
Allereerst heb ik de toms van Bamboo Avenue met Trigger bewerkt om ze een mooie, nieuwe sound te geven.

Ik heb verschillende toms uitgeprobeerd en ben uitgekomen bij een berken set. Deze klinken lekker fris bij de rest van het drumstel en in de mix.
Trigger
Het was wel nodig om 1 fill bij te gainen omdat er anders 1 aanslag onder de detailgrens kwam te liggen en dus niet getriggered werd. Ik kon ook natuurlijk de detailgrens omlaag halen, maar dan kwamen er extra tom aanslagen die veroorzaakt werden door de nagalm van een aanslag ... Dit willen we natuurlijk niet en daarom dat ik de fill sterker heb gemaakt. Ook hierdoor blijft de onderlinge dynamiek aanwezig. Nadat ik met de verschillende settings van Trigger heb geprutst, ben ik echt gaan beseffen wat een prachtige plug-in het is.

Nadat ik de toms van Bamboo bewerkt had, heb ik de sound gezocht voor de kickdrum van The Homeless.
Ik was in het begin niet zeker hoe ik Trigger aan de praat kreeg zodat hij luisterde naar het MIDI signaal. Ik kreeg hem enkel aan de gang met het audiosignaal. Op zich kan dit ook, maar dan vergooi je het hele nut van opnemen in MIDI + heb ik de velocity waarden voor niets aangepast.
Ook hier moest ik weer alle instellingen van Trigger aanpassen zodat er geen valse triggers de kop opstaken. Altijd leuk om te experimenteren.

Gisteren hadden we samples getrokken van elk elementen van mijn drum en vandaag konden ze hun dienst al bewijzen!

Op het einde van een nummer wanneer de gitaren uitlopen had ik nog enkele (onnodige) accenten op cymbalen gespeeld. Dit wou ik uiteindelijk niet hebben. Spijtig genoeg kon ik niet gewoon het hele stuk wegknippen of affaden. Dit was onmogelijk geworden omdat ik net voor de accenten nog een lange cymbaalslag had gegeven.
Dit cymbaal stond op alle microfoonsignalen en wanneer ik probeerde te faden of het deel wegknipte, was dit duidelijk merkbaar in de nagalm van het cymbaal.

Rechts onderaan de onnodige accenten. Links het cymbaal. 
Ik heb dan de laatste cymbaalslag vervangen door een gesampelde cymbaalslag. Deze bevat geen overig materiaal op de microfoons en kon dus lang uitklinken, over de onnodige accenten heen.
De sample bedekt de onnodige accenten zodat deze niet meer in de mix zitten. 
Op het einde van de dag kreeg ik nog een kreeg ik nog een kleinere opdracht van Stefan. Ik moest 9 lijnen met vocals van een zanger opschonen en affaden. Dit is een routine edit klus, maar al gauw bleek dat er echt wel veel vocals in de file stonden.
extreem uitgezoomed, konden nog niet alle vocals op het scherm :p 
Na een uurtje was ik klaar met deze opdracht en konden de MP3 files gebounced worden (geëxporteerd worden).

Morgen gaan we verder met het mixen van Bamboo Avenue en kan ik hoogstwaarschijnlijk ook verder werken aan de sound van de drums van The Homeless. Met Trigger ga ik sowieso kick en snare vervangen ... voor de toms weet ik het nog niet, maar waarschijnlijk verkies ik voor de natuurlijke sound. van mijn toms.

1 opmerking:

Roger Van Buynder zei

even een reactie om je te laten weten dat we je posts nog steeds lezen, maar er nog steeds even weinig van begrijpen. doe toch maar zo voort.