Header

mei 02, 2011

Sunday May, 1 - Mixing day 1

De eerste dag waarbij we echt al van mixen hebben kunnen spreken. De orginele AUX bussen hebben we verwijderd om wat orde te scheppen in de sessie. Bij het mixen krijgt bijna elk instrument zijn eigen AUX bus ...

We hebben het drumstel voorzien van bussen voor de toms, snare, kick en de overheads.
Al deze verzamelende drumbussen routen we naar een 5de bus waarmee we een 'ruimte' creëren. Deze wordt gemaakt door de TC Electronic VSTW MegaVerb plug-in en geeft dus als het ware een ruimtelijk effect aan de drums.

Het eerste wat we gedaan hebben is een goeie sound gezocht voor de kickdrum en de snare. Dit doen we door te werken met de plug-in 'Trigger' (zie vroeger). Deze software is zo krachtig dat we enkel een registratie nodig hebben van de drummer die 'ergens' op slaat. We kunnen deze registratie dan laten klinken hoe we willen. (eigenlijk dezelfde werkwijze als MIDI maar dan op audiovlak)
We hebben daarom ook een duplicaat track gemaakt van de snare voor deze reden. Op de gedupliceerde track draaien we Trigger en uiteindelijk mixen we dan de sample in, samen met het originele snaregeluid om niet teveel eigenheid van de originele sound te verliezen.

Fiddle 1: De rimclicks die zich in de gedupliceerde snare track zaten, waren net luid genoeg om Trigger te doen reageren en het signaal te vervangen door een full-on snare hit. Hierdoor kregen we een vertekend beeld van de songs aangezien er nu geen rimclicks meer zijn. Dit moet ik morgen oplossen door de gesamplede snare tracks op te schonen.

Fiddle 2: Trigger is een vrij zware plug-in en aangezien we één van de 3 tracks van bv. de snare door Trigger laten lopen, komt deze een aantal samples achter te liggen op de andere 2. We lossen dit op door de standaard TimeAdjuster van ProTools op de twee overige tracks los te laten. Hij vertraagt (of versnelt) een track met een opgegeven aantal samples waardoor alle tracks terug in lijn lopen met elkaar.

More plug-ins! 

De iZotope Alloy is een magnifiek ding. Het is een verzameling van met elkaar corresponderende functies zoals compressie, EQ-ing, transcient, limiting, ... Deze plug-in heeft ook ongeloofelijk veel pre-sets waarvan je kan vertrekken om tot een echte sound te komen voor een geselecteerde track. Met de hieronder getoonde 'transient' functie bepaal je alles omtrent aanslag van bv. een snare of een kickdrum. 

De Transient functie van de iZotope Alloy plug-in
We werken altijd volgens de referentiemuziek die de band ons gegeven heeft. Deze laden we ook in in ProTools en we luisteren afwisselend of we in de buurt komen van de verkozen sound. Natuurlijk streven we niet naar een kopie van de referentiemuziek ... het idee alleen al is absurd.  

Nog een plug-in waarmee we nauwkeurig een referentiesound kunnen bereiken is de VST Assimilator. In deze plug-in kan je een referentietrack afspelen (learn target) en hij neemt dan alle gebruikte frequenties over en zet deze uit op een grafiek. Daarna speel je je ProTools file af en ook hiervan neemt de plug-in de frequenties over. Deze twee grafieken worden geanalyseerd en op basis van deze vertelt de plug-in je welke frequenties je mist om dichtbij de referentiesound te komen. 

VST Assimilator (T.C. Electronic)
Deze dag was echt geweldig. Het project krijgt stilaan vorm (sound) maar de eindstreep is nog lang niet in zicht.

Geen opmerkingen: