Header

april 27, 2011

Tuesday April, 26 - Editing day 1

Voordat een uiteindelijk product kan afgeleverd worden aan de klant zijn er na de eerste stap (het recorden), nog verschillende stappen nodig.
Onder het editten valt bv. alle tracks 'proper' maken zodat ze geen ongewilde geluiden meer bevatten.

Op het eerste zicht valt het niet op dat er zich ruis en bijgeluiden bevinden in de tracks. Pas wanneer je de tracks volledig uitvergroot is het goed zichtbaar.

Een vocal track zonder zichtbare bijgeluiden
Pas met inzoomen zie je de bijgeluiden duidelijk zitten. 
Deze bijgeluiden kunnen van alles zijn:
  • Ademhaling van de zanger,
  • Aanrakingen van de gitarist aan snaren, body, frets van de gitaar,
  • Rechtstreekse geluiden die afkomstig zijn van de hoofdtelefoons die gebruikt worden voor monitoring in de opnameruimte, 
  • ...
Werkelijk alles wordt opgenomen en het is natuurlijk vanzelfsprekend dat je zo een geluiden niet in je mix wilt. Op zich lijken deze 'stille' geluiden van niet zo'n groot belang, maar het valt pas echt op wanneer er compressie wordt toegevoegd om de dynamiek tussen stille en luidere passages te verkleinen. Dan worden deze geluiden alleen maar luider. 

Ik moest van Stefan beginnen met het opschonen van de blazers. Eerst moesten alle blazers op elkaar af gestemd worden. Dit wil zeggen dat alle tracks t.o.v. elkaar moesten juist gesleept worden ... soms is er bij 1 partij een paar milliseconden verschil ten opzichte van de andere tracks en dit zorgt voor een onstrak gevoel.
Verder moest ik er ook voor zorgen dat elk apart, niet aansluitend stuk van een blazerspartij werd gefaded zodat ze nogmaals goed met elkaar overeen stemden. Je wil bv niet dat 1 blazer in de mix zijn nooit langer aanhoudt dan de rest ... daarom maak je gebruik van fades.

Een 2de opdracht die ik kreeg had te maken met het editten van de drums; de drummer van Bamboo Av. gebruikt in 2 nummers "rim clicks". Dit is een bepaalde techniek waar de drummer zijn stick van één hand plat op het snare vel legt en hem laat neervallen op de rand van de snare hoop (de rim).
Deze techniek is vooral geschikt in zachte passages waar een full on snare slag niet op zijn plaats is.

Omdat deze rim clicks natuurlijk veel stiller zijn dan een gewone slag op de snare, staan ze ook stiller op de opnametracks ... ik moest dus de snare tracks (top en bottom) dupliceren en de click eruit halen. Ook hier was weer verschrikkelijk veel overbodig geluid, vooral van de hi-hat, dat moest worden geëlimineerd.
Om de natuurlijke flow te behouden heb ik ook elke click laden in- én uitfaden. Veel werk voor eigenlijk iets kleins, maar dat is editten nu eenmaal.
Om de klank van de click mooi te maken heb ik al wat rudimentaire EQ-ing toegevoegd met de standaard 7-bands EQ van ProTools.

EQ3 7-band
Vooral accentuatie in het middelhoge frequentiegebied was nodig om de click een mooie aanwezig sound te geven. De lagere en de allerhoogste HF's heb ik naar onder getrokken. Deze houden vooral nog nageluid van de hi-hat in en die hebben we net niet nodig.

Dit was de eerste editdag van many more to come, dus morgen gaan we gewoon verder! 

Geen opmerkingen: