Header

april 24, 2011

Bamboo Avenue - Recording day 9 - Trumpet

Dag 9 en de allerlaatste dag van opnames voor Bamboo Avenue! Gisteren was het gros van de band al vertrokken richting hun homeland maar vandaag kwam de allerlaatste schakel van de Ska-ketting een bezoek brengen aan heartwork studio!

Kevin, de trompetist van de band, is de nieuwste toevoeging aan het ensemble en kwam toch mee recorden ondanks het weinige repeteren met de band.
Hiervoor had ik even een sceptisch gevoel want uiteindelijk is dé plek waar je strak moet zitten toch wel de studio. Een beetje aanmodderen is dan volledig uitgesloten.

Voordat Kevin kon beginnen spelen hebben we eerst de microfoonopstelling een beetje aangepast. Een trompet wordt van nature hoger gehouden dan een saxofoon, ook door de vorm ... daarom moesten de mircofoons meer naar beneden. Het wordt immers aangeraden om een trompetist niet IN de microfoons te laten blazen maar er net ONDER of BOVEN (anders is de inzet te hard en ruist er teveel wind langs het membraan).

Wanneer dit gebeurd was heb ik samen met Kevin eerst naar de opgenomen nummers geluisterd. Hij kende de titels (nog) niet maar wanneer hij de lijnen hoorde wist hij al snel wat hij moest spelen.
Het rare was dat hij geen vaste partij had ... om dit op te lossen heb ik naar de blazerspartij gekeken die zich het beste leende om te harmoniseren met trompet. Kevin speelde dan een lijn over die alt- of tenorsax lijn en zo kwamen we op sommige punten echt aan volle sound toe. Op het einde van één nummer heeft hij ook nog een kleine solo ingezet.

Rond half 3 waren de songs klaar en was dus mijn eerste stageband volledig getracked! Nadat Kevin vetrokken was heb ik even de voorbij dagen geëvalueerd met Stefan en ik kon tot de conclusie komen dat er echt wel zoveel meer bij komt kijken dan wat ik eerst gedacht had. Maar in de praktijk leer je natuurlijk nog altijd het meeste.

Dinsdag begin ik met mixen en editten en ook dit mag ik volledig alleen doen ... op zich ga ik wel een paar dagen nodig hebben om de hele ProTools sessie op te kuisen, maar hierover vertel ik dan wel meer in een volgende blog ;-)

1 opmerking:

Roger Van Buynder zei

je profiel aanpassen, want je bent ondertussen 24 jaar :=)