Header

april 15, 2011

Bamboo Avenue - Recording day 1 - Drums

Vandaag was het de eerste opnamedag voor de eerste band van mijn stage, een moment waar ik al een tijdje op zat te wachten!
De drummer, de zanger/gitarist en de manager van de band kwamen rond 10u vanmorgen aan in een kleine volgepropte wagen.
Vooraleer het effectieve opnemen begon, hebben we even met de mannen gepraat om ze te leren kennen en ze in te lichten over de (weinige) huisregels en de manier van werken ... en niet te onderschatten onderdeel van het hele recording proces!

Na dit onderonsje zijn we begonnen met uitladen en opstellen. Michael, de drummer, had zijn drumstel voorzien van nieuwe vellen en deze moesten nog gestemd worden. Ik heb hem hierbij geholpen om een mooie klank te zoeken voor zijn snare(s) en toms. We hebben gekozen voor een Adams 'brass' snare (legering van zink en koper). Hij had ook nog een maple snare (esdoorn) bij van Tama. Deze klonk ook zeker niet slecht maar de ondertoon bleef te lang naklinken.

Nadat het drumstel gestemd was en opgesteld, ben ik met Stefan begonnen met de microfoonopstelling. Dit zelf kost veel meer tijd dan het micen in een live situatie aangezien opnames veel nauwkeuriger moeten gebeuren!

  • Snare drum wordt met 2 microfoons opgenomen. Deze 2 moeten op dezelfde lijn staan ten opzichte van elkaar. De top microfoon moet naar het centrum gericht worden en de bottom micro moet haaks staan op de snaren.
  • Tom microfoons moeten ook naar het centrum gericht zijn voor de beste klank. 
  • Overheads voor de cymbalen (condensators) nemen eigenlijk ALLES op. Ze moeten dan ook gegained worden op het niveau van de snare ... gain je een overhead op het niveau van de cymbalen, dan overstuurt hij direct bij een harde hit op de snare drum. De microfoons moeten zo opgesteld staan dat ze een mooi stereobeeld vormen van de cymbaalopstelling. Voor de overheads gebruiken we 2 Røde NT2-A's, een zéér goede condensatormicrofoon. 
Rode NT2-A

Wanneer de opstelling klaar is kan het soundchecken beginnen. Ook hier moet weer veel meer aandacht aan besteed worden dan bij een live versterking. Oversturing van de microfoons is hier cruciaal voor het verdere verloop van de hele opname en de verdere mix! Verschil in verhouding van de duur van een studio soundcheck tegenover een live soundcheck is ongeveer 10:1 (1min live duurt in de studio ongeveer 10 keer zo lang). 

Na het soundchecken kon het eigenlijke recorden beginnen. Ik was onder de indruk van het niveau van Michaël! Hij nam de drums op met click track en één enkele begeleidende gitaarpartij. He nailed it! Elk nummer heeft hij ongeveer 3 keer ingespeeld zodat we achteraf makkelijk kunnen knippen en plakken ... maar meer takes waren ook niet nodig. Het eerste nummer stond er na een goed uurtje al op, waarna de andere 6 volgden & rond half 7 waren we klaar met de songs op te nemen, terwijl we 2 volle dagen gepland hadden voor de drums te recorden. Morgen kunnen we dan natuurlijk nog overdubs doen van de drums en speciale partijen toevoegen, zoals de timbalenpartij.

Ik heb weer véél bijgeleerd, it was awesome! 

Geen opmerkingen: