Header

april 09, 2011

Saturday April, 9

Alweer een lange blog, maar we hebben dan ook weer veel gedaan vandaag.

Stefan stond open voor mijn suggesties ... ik mocht dus zelf aangeven wat ik eerst wou doen/leren.
Ik heb gekozen voor het werken met MIDI. Hoe een MIDI-file importeren, hoe een MIDI-instrument opnemen en hoe er dan effectief ook geluid uit te krijgen.

MIDI

MIDI (Musical Instrument Digital Interface) is een data formaat en GEEN audio. Het werd ontwikkeld voor zenden en ontvangen van performance events en controller data --> wanneer een noot wordt aangeslagen en hoe hard (de velocity), welke beweging knoppen en schuivers maken, ...

Keyboards en MIDI controllers kunnen dan aan elkaar gekoppeld worden omdat ze dezelfde taal spreken en zo kunnen de originele geluiden van de keyboard controller worden vervangen door samples van een andere MIDI controller (soft- of hardwarematig).
Dit is héél handig in een studio-omgeving omdat je dan een keyboardpartij laat inspelen en later, in post-productie, vervang je dan alle geluiden door samples. Je hebt dus oneindig veel mogelijkheden om het keyboard volgens jouw smaak te laten klinken.

Eerst hebben we een MIDI file uit GuitarPro in ProTools ingeladen. In tegenstelling tot GuitarPro krijg je géén geluid wanneer je de file afspeelt. Je moet eerst een MIDI plug-in toewijzen aan de bus van het juiste MIDI kanaal. We hebben met verschillende plug-ins geëxperimenteerd op verschillende kanalen. Ondermeer de leuke "Mini Grand" en "DB-33" voor orgelgeluiden te creëren en de "Boom" plug-in voor drumgeluiden.
Mini Grand Plug-in
We hebben daarna de Yamaha KP125W kick pad aangesloten en opgenomen in ProTools. De kick pad in combinatie met het software pakket 'Trigger' kan tot 128 verschillende velocity-waardes waarnemen! Dit wil zeggen dat de software het niveauverschil van de drummer zijn aanslagen heel nauwkeurig kan meten en vastleggen. Natuurlijk kunnen in post-productie dan al deze waardes opgetrokken worden tot een bepaalde waarde en dan vervangen worden door een gesampled geluid OF kunnen de samples naargelang de velocity aangepast worden in geluidsniveau.

Yamaha KP125W

Rack apparaten

Naast het knoeien in MIDI hebben we ook gewerkt met het rackapparatuur om gitaren en basgitaren op te nemen.

Allereerst stond de Marshall JMP 1 op het programma. Deze pre-amp dient voor het recorden zonder fysieke top of cabinet. Je koppelt deze dan aan de interface van de geluidskaart en zo kan je in pro-tools opnemen. Deze is bv. heel handig om een guide gitaar op te nemen (als begeleiding van de drummer die op dat moment aan het opnemen is).
Marshall JMP-1

Andere apparaten waren de Triaxis 2 van Mesa Boogie en hét apparaat om bassisten een goede sound te geven, namelijk de Tech21 SansAmp RBI.
Dit racksysteem is een uitbreiding van het bekende SansAmp pedaal en geeft een bassist een heerlijke sound vol presence en hoge accentuatie in de hogere harmonischen.

SansAmp RBI

We hebben de basgitaar vervolgens op 3 sporen opgenomen; 1 via rechtstreekse DI (Direct Input), 1 via een MXR Distortion pedaaltje en 1 via de SansAmp RBI.

Ik moest zelf de PT-sessie opstarten en de verschillende tracks toevoegen om de gitaar en de basgitaar op te nemen. De 3 basgitaar bussen moesten gegroepeerd worden en gerouted worden naar een AUX bus. Een mooie herhaling van woensdag dus.

Na het opnemen en experimenteren eindigde hier de dag, it was awesome once again!

Next up: Bamboo Avenue recordings van 15 tot 23 april!!!