Header

april 08, 2011

Thursday 7 & Friday April, 8

Voorbije 2 dagen waren heel bewogen, daarom dat ik ze ook heb samengevat in 1 blog post.

Ik heb me bezig gehouden met de opdracht van Stefan waar ik zelf moest uitzoeken hoe we de blazers van Bamboo Avenue gaan opnemen. Zij brengen een alt- en tenorsaxofoon en een trompet mee naar de studio.
Het werd een lange zoektocht maar ik heb weer veel bijgeleerd!

Stefan had me opgedragen om kritisch te werk te gaan en me te baseren op verschillende bronnen (aangezien het internet niet bepaald objectief is). Online hebben verschillende fora en websites van microfoon fabrikanten me geholpen + de website Microphone Data die ik nog kende van mijn LGO opleiding. Offline had ik ook nog een geweldig naslagwerk, namelijk het boek "Modern Recording Techniques" van David Miles Huber.

Saxofoon

Voor het opnemen van saxofoons waren de online meningen verdeeld en al snel bleek dat ik met zeer veel factoren ga moeten rekening houden.

  • Ambient geluid
Niet al het geluid van een sax komt uit de hoorn. Ook veel geluid komt uit de kleppen van het instrument + het openen en sluiten van de kleppen geeft ook geluid weer. Men kan kiezen om deze op te nemen of niet en wanneer men dit wel doet, wordt dit als 'natuurlijk' ervaren.
  • Ruimtelijk gevoel/effect
Een instrument opnemen met een bepaalde afstand tussen instrument en microfoon geeft een ruimtelijk effect aan de klank. Dit effect verschilt van ruimte tot ruimte. Wanneer men geen ruimtelijk effect wil creëren dan plaatst men de microfoon dichtbij het instrument. Een ruimte kan dan in post-productie nagebootst worden door het toevoegen van delay's, echo's of andere effecten.
  • Type microfoon
In de wereld zijn er zoveel verschillende microfoons dat er echt eindeloos veel mogelijkheden zijn om een instrument op te nemen. Elke microfoon heeft zijn voor- en nadelen door zijn specifieke eigenschappen. 

Ik heb de meest besproken en hoogst gewaardeerde microfoons voor het opnemen van saxofoons in onderstaande schema samengevat. De microfoons in het groen zijn aanwezig bij heartwork studio. 


Meer over de richtingskarakteristiek: 
De richtingskarakteristiek geeft de gevoeligheid van een microfoon aan als functie van de hoek en de afstand waar het geluid vandaan komt. Er zijn verschillende types, hieronder vindt u de 4 belangrijkste:


Omni & Bi-directioneel: Deze microfoons geven een natuurlijkere sound maar vangen ook veel meer omgevingsgeluid op. Men kan de microfoon wel dichterbij het instrument plaatsen.
Cardioïde mics: Deze kunnen verder weg staan en zullen een directer geluid weergeven zonder al te veel bijgeluiden.

  • Dynamische of condensator microfoon
Meeste fora zeggen dat ze op saxofoons zeker en vast dynamische microfoons gebruiken en geen condensators. 
1 bepaalde microfoon krijgt ook de voorkeur; namelijk de Sennheiser MD421. Deze dynamische microfoon met cardioide richtingskarakteristiek heeft bij veel gebruikers een positief resultaat gegeven.

Wat me ook opviel is dat sommige personen zelfs een standaard Shure SM58 gebruikt hebben voor het opnemen van een blazer. De SM58 is de bekendste zangmicrofoon ooit gemaakt.

Ik denk wel dat ik zelf ga gaan voor de Sennheiser aangezien hij op meeste online bronnen de voorkeur kreeg boven elk ander type of merk van microfoon.

Sennheiser MD421
Shure SM58

  • Afstand microfoon - instrument
Over de afstand valt veel te discussiëren ... maar online vond ik deze vuistregel: 

Plaats de microfoon op een afstand ongeveer gelijk aan de totale lengte van het instrument. Zo worden alle tonen vrij gelijk opgenomen.

Wanneer men ook een mooie afstand bewaart zal het proximiteits effect nooit optreden (wanneer de lagere tonen worden benadrukt omdat de geluidsbron dichtbij de microfoon staat.)



  • Richting van de microfoon
Men richt de microfoon best niet op of in de hoorn, maar tussen de 2 handen van de muziekant. 

Trompet

Voor opnames van trompet zijn bovenstaande factoren ook geldig. Er zijn wel essentiële verschillen met de saxofoon.

  • Algemeen
Wat ik direct tegenkwam op verschillende websites en fora is dat ze het gebruik van de Shure SM58 afraden! In tegenstelling tot bij de saxofoon kan hij hier niet dienen. Blijkbaar krijgt een trompet een veel te harde nadruk wanneer hij wordt opgenomen met deze microfoon.

  • Veel gebruikte microfoons
Na vele bronnen te hebben geraadpleegd kwam ik op onderstaande microfoonlijstje uit om trompetten op te nemen:

  1. Shure SM57 - Beter gekend als de hoge druk microfoon om dichtbij een gitaarcabinet te plaatsen,
  2. AKG C12A - Oude microfoon die niet langer verkrijgbaar is,
  3. AKG D112 - De basdrum microfoon van AKG,
  4. Sennheiser MD 421 - dezelfde als de saxmicrofoon. 
AKG D112
Shure SM57














  • Afstand en richting
Algemeen werd gesteld dat de microfoon ongeveer op 1 tot 1,5m van de speler moet staan. Hij moet zo gericht zijn dat de trompetist eigenlijk BOVEN de microfoon speelt en niet IN de microfoon.


Morgen leg ik dit verslag voor aan Stefan, zien wat hij zegt.

Verder: 1 mei moet ik het live geluid doen van ForgetToForgive. Zij hebben dit vernomen en willen nu dat ik ook de rest van de bands doe die avond. Zelf weet ik nog niet of ik op dat aanbod ga ingaan aangezien ze daar een vaste PA technieker hebben en ik bij hem te gast ben.

Ik heb dan ook naar hem gemailed voor informatie rond het materiaal dat ze gebruiken maar tot nu toe heb ik nog geen antwoord gehad.

Tot hier mijn (lange) blogpost. Nu ga ik spaghetti maken ;-) 

Geen opmerkingen: