Header

april 18, 2011

Bamboo Avenue - Recording day 4 - Lead guitars

Vandaag beloofde een korte dag te worden; deze mocht ik overigens volledig zelfstandig doen van Stefan. Very nice!
Op het programma stond:

  • Laatste hand leggen aan de leadlijnen van Boris,
  • 2 nummers distortion opnemen (in totaal dus 4 lijnen omdat elk nummer een linker- en een rechtergitaar bevat).
Boris begon met het laatste nummer leads te tracken en al na enkele takes waren zijn partijen ingespeeld. Alle cleane delen + leads lagen nu vast dus konden we overgaan naar de distortion delen. 

Hiervoor was wat aanpassingswerk nodig: microfoon gaining terugdraaien tot op het juiste niveau, JMP-1 en MesaBoogie Triaxis overschakelen op het goede kanaal en nieuwe tracks en instellingen maken in ProTools. 

MesaBoogie Triaxis pre-amp. 
Dan was het (terug) de beurt aan Sander. Hij speelde zijn lijnen zonder al te veel re-takes in dus daar waren we snel mee klaar ... en aangezien de basgitarist pas morgen kan komen, konden we rond half 2 deze opnamedag beĆ«indigen! 

Voor mij eindigde de dag echter niet zo vroeg. Ik had nog edit werk aan de ingespeelde tracks. Daarna heb ik de gitaaropstelling opgeruimd en gaf Stefan me de opdracht om de opstellingen te maken voor de volgende opnamedagen. In de 3 komende dagen gaan we afwisselend basgitaar, keyboards en zang opnemen. 
  • Voor de zang kiezen we voor de NT-2a, een veelzijdige condensator die we ook voor de gitaren hebben gebruikt. Deze wordt versterkt via de SPL Goldmike 9844 pre-amp. 
SPL Goldmike pre-amp.  
  • De basgitaarpartijen worden ingespeeld in de producingruimte. Het signaal wordt gesplit naar de Korg dtr-2 tuner en wordt dan nogmaals gesplit naar een DI voor rechtstreekse opname en naar de SansAmp pre-amp die rechtstreeks de geluidskaartinterface ingaat. 
  • De audio-uitgang van de keyboard gaan we versterken via de RME Quadmic pre-amp. Het MIDI signaal nemen we tevens ook op zodat we later, via plug-ins, een mooie sound kunnen toewijzen aan deze lijnen. 
RME Quadmic pre-amp
  • Ik heb verder ook (samen met Stefan) de huidige ProTools sessie mooi overzichtelijk gemaakt om morgen makkelijk te kunnen werken. We hebben nieuwe tracks aangemaakt voor de nieuwe instrumenten en hebben gezorgd voor een goede opnamemix voor de basgitarist. Verder hebben we ook een hoofdtelefoonmix gemaakt voor de zanger. 
Ik heb weer veel bijgeleerd over de manier van werken met bands en de verschillende mogelijkheden van ProTools ... deze dagen zijn echt geweldig en ik spendeer mijn tijd hier heel graag! 

Geen opmerkingen: