Header

juni 10, 2011

Sunday June, 5 - LAST DAY!!!

De allerlaatste dag van mijn stage vandaag! Met spijt in het hart neem ik afscheid van dit prachtige land dat mijn hart gestolen heeft ... maar voor ik sentimenteel word moest er eerst nog een (halve) dag gemixed worden. Ook de mastering ging vandaag toegevoegd worden aan de mix. Deze heeft een heel andere vorm dan de mastering van Bamboo door het verschil in genre.

Allereerst hebben we de vocals een algemene sound gegeven met de TC VoiceStrip plug-in. Deze plug-in is enig in zijn soort omdat hij nooit clipped ... desondanks de extreme compressie. De stem heeft een lichte distortion gekregen door de in- en out drive omhoog te trekken en voor dit genre is dat mooi meegenomen.

Ook de Character plug-in van Noveltech werd aan de stem toegevoegd om hem in de hogere regionen aangenamer te doen klinken.

De cleane vocalen hebben we een andere compressie gegeven (met Smack!) en natuurlijk ook Character toegevoegd. Vooral bij cleans is deze plug-in onmisbaar.

Mastering

We gebruiken 2 verschillende plug-ins voor het masteren.

Allereerst zetten we de iZotope Ozone als eerste plug-in op het masterspoor.

iZotope Ozone mastering plug-in
Deze gebruiken we zowel pre als post op de Slate Digital FG-X mastering plug-in ide nog extra volume toevoegd aan de mix.
Het leuke aan deze plug-in is dat hij ontworpen is door een drummer en dus ook werkt vanuit het oogpunt van een drummer. Deze past de mastering toe zonder in de weg te komen van de drums of de drums nadeel te laten ondervinden van de mastering.

De compressie en de LED-meter van de FG-X zetten we uit omdat we deze niet nodig hebben en zo trekken ze gelijk ook geen CPU kracht.
Slate Digital FG-X
Van de post iZotope Ozone gebruiken we enkel de Loudness Mastering module. Deze module is een limiter die de extreemste pieken verlaagt + een veiligheidsmarge instelt zodat de mix nooit clipped.

Hier eindigt de laatste dag van mijn stage. Het was een geweldige ervaring en ik kon me geen betere stage inbeelden.

Geen opmerkingen: